søndag 28. april 2013

Design

Bildet er lånt fra: www.cyberneticwebdesign.com


I DKL 104 studiet er fokus på medieproduksjon i skolen. «Det primære formålet med studiet i Digital kompetanse i læring er å sette lærarane og skulen i stand til å nå kompetansemåla i planverket med støtte i kreativ og målretta bruk av digitale verktøy og arbeidsmåtar. Ein legg stor vekt på at arbeidet du gjer som student skal vere konkret og relevant i eigen praksis.» (Høgskulen i Volda, 2012).

Når en arbeider med oppgavene i dette studiet er det derfor umulig å ikke trekke inn aspektet med design, noe som også er et delemne i studiet. Design er noe vi blir eksponert for hver dag i de tingene vi har rundt oss. Tradisjonelt tenker vi design i forhold til interiør, klær og biler. Men funksjonelt design er også en viktig del av vår hverdag. Et godt design kjennetegnes av vår opplevelse i møtet med produktet. En fjernkontroll kan for eksempel ha to nivåer av design. Hvor det du først ser er brukergrensesnittet for den daglige bruken, hvor du kan velge om du vil se et program på fjernsynet, en DVD film eller lytte på musikk. Men hvordan er brukervennligheten når du skal programmere fjernkontrollen til de funksjonene du ønsker?

Når det gjelder design av blogger, nettaviser og nettsider er det en fin balanse mellom funksjonalitet og et visuelt tiltrekkende utseende.

Når vi først slipper elevene løs med å lage PowerPointer tar det ofte helt av. Alt av effekter med lyd og animasjoner blir tatt i bruk. Gjerne tekst i mange farger også. For at elevene skal kunne få et forhold til hva som er bra eller dårlig design kan vi bruke eksemplets makt. Vi kan finne frem nettsider med både dårlig og godt design og få de til å reflektere over hva det er de liker med sidene og hva som ikke fungerer så godt.

Brukervennlighet er et kriteria som elevene må ta stilling til. Fyller siden sin funksjon? Skjønner jeg hva siden handler om og hvor lett er det å finne frem til det jeg leter etter?

Grafiskutforming er et annet aspekt, hvordan er forholdet mellom tekst og bakgrunn? Er det lett å se hva som står? Passer fargene sammen eller er uttrykket rotete?

I boken «Interaction Design» referer man til Jakob Nielsens prinsipper for design av nettsider. Han foreslår at når en har designet en nettside, går man igjennom siden og fjernet et design element ad gangen. Hvis nettisden fortsatt virker som den skal uten dette elementet skal det fjernes. Med denne fremgangsmåten fjernes alt unødvendig og kun funksjonaliteten står igjen. Men erfaring sier at sider som dette ikke blir besøkt igjen. Det må være et vist innhold av estetikk tilstede. Noe som appellerer til oss og gjør at vi ønsker å komme tilbake til nettstedet.

Min erfaring er at når elevene har laget et produkt som fungerer og har en tiltalende design, blir de også mer fornøyde med resultatet. Det er derfor viktig at design også blir vektlagt når vi bygger elevenes digitale kompetanse.

Rogers, Sharp & Preece. 2011. Interaction Design. Chichester, United Kingdom:Wiley

Høgskulen i Volda. 2012. Emneplanar / DKL104N. Hentet 28. april 2013 fra http://hivolda.studiehandbok.no/content/view/full/26531/language/nor-NO

1 kommentar:

  1. Eg liker godt innleiinga di der du samanlikner design på nettet med annan design vi har rundt oss, og samanhengen mellom design og funksjonalitet. Trur også som du skriv at det kan vere lurt å vise elever døme på nettsider eller presentasjoner med god og "dårleg" design. Det er viktig å bevisstgjere elevane på korleis god design er. Eg opplever som du skriv at enekelte elevar ofte blir meir opptatt av fancy skrift og fargar, eller interaktivitet som ikkje har noko med bodskapen å gjere. Eg hadde nett elevar på 4. trinn som laga presentasjonar om planetar, og opplevde då lite av dette. Elevane fekk då ein del døme på korleis slike presentasjonar kunne sjå ut, og dei var for det meste opptatt av korleis dei skulle presentere bodskapen sin. Elevane blei bevisstgjorte på at det dei viste skulle vere lett å sjå og forstå, at design og bodskap skulle utfylle kvarandre. Eg trur som du skriv i avslutninga di at tiltalande design er viktg for å få treff på ei nettside, men at den i tillegg er lett å manøvrere seg i. Når elevar lager presentasjoner, nettsider eller blogger, er det viktig at lærar også gjev vurdering i design.

    SvarSlett