lørdag 9. februar 2013

Podcast Radio DKL

I DKL 104-studiet har vi tre obligatoriske medieproduksjoner og den første er å produsere en Podcast. Podcast er en enkel måte å kringkaste lydopptak og film. Vår podcast har form som et radioprogram med en kombinasjon av intervjuer og diskusjoner om digital dannelse og dømmekraft.
Det som er spennende med vårt prosjekt er at vi har klart å samarbeide om et produkt trass i store geografiske avstander mellom, Hildre i Møre og Romsdalen, Oslo og Kiev i Ukraina. Dette er et godt eksempel på globalisert utdanning.
Å bruke podcast i skolen har helt klart mye for seg. Elevene kan bruke det som fremføring i forskjellige fag, og samtidig få nyttig trening i det tekniske rundt podcast- og lydproduksjon. Elevene kan for eksempel lage fortellinger fra forskjellige tidsepoker og fra forskjellige perspektiv. Det skal ikke store midler og effekter til for å skape dynamikk og spenning i et lydopptak. På nettet finnes det mange lydressurser som er gratis og lovlige å bruke til dette formålet. Slik som denne siden hvor elevene kan laste ned lyder til å illustrere sine produksjoner med.
Lærere kan også ta i bruk podcast til formidling av undervisning eller til informasjon til foreldre. Podcaster kan lages meget enkelt med gratis verktøy, og de kan lett spres gjennom abonnement via RSS feed. De kan publiseres på en vanlig blogg, slik som her.



1 kommentar:

  1. Jeg er enig i at podkast kan være spennende å bruke i skolen. Ettersom digitale ferdigheter er én av fem grunnleggende ferdigheter i alle fag, kan podkaster og andre lydproduksjoner være en måte å jobbe tverrfaglig på. Og det er bare fantasien som setter grenser for hvilke fag eller emner som kan trekkes inn.

    Omtrent uansett hvilket tema som velges for en podkast, kan elevene lære om lydproduksjon og redigering, lydopptak og planlegging. I tillegg egner podkast seg som en gruppeoppgave. Da vil elevene i tillegg kunne lære om samarbeid og prosjektarbeid som læringsmetode.

    Lena, du skriver at podkaster kan lages med gratis verktøy. I den sammenhengen vil jeg fremheve Audacity som et nyttig verktøy (http://audacity.sourceforge.net/).

    På den andre siden kan det være vanskelig å få til god nok lyd uten gode mikrofoner. De fleste mikrofoner på digital kameraer og mobiltelefoner gir ikke så veldig god lyd. Som NRK Beta skriver:
    "innebygde mikrofoner er dårlige. Ikke bare er de dårlige, men de er ofte dårlig plassert, et eller annet sted inni kameraet hvor kun et lite hull slipper lyd inn til mikrofonen."
    (http://nrkbeta.no/2012/11/14/test-tre-mini-mikrofoner/)

    Uansett kan podkast være et nyttig verktøy i læringsarbeidet i skolen.

    SvarSlett