mandag 11. februar 2013

Gardner og hans intelligenstyper




Alle skal lære å fly!
Howard Earl Gardner er en amerikansk barnpsykolog som har spesialisert seg innen utviklingspsykologi. I utviklingspsykologien ser man på barns utvikling i biologisk, sosialt og kulturelt perspektiv. Gardner er mest kjent for sin teori om mange intelligenser. Gardners teori hadde ikke noen praktisk tilnærming til undervisning. Den amerikanske pedagogen Thomas Armstrong brukte Gardners teori til å utvikle en pedagogikk til praktisk bruk i undervisning. Han er i dag direktør for ”American Institute for Learning and Human Development”. Han har skrevet mange bøker innen dette tema og holder foredrag og workshops. For de som er interesserte i dette fagfeltet og ønsker å holde seg oppdaterte kan man følge instituttets blog.

 I Norge har hans teori blitt aktualisert gjennom MILL programmet som ble gjennomført i Skien i 2003-2007.  Mette Bunting og Torill Scharning Lund er forfatterne av boken MiLL – Mange intelligenser-Læringsstiler-Læringsstrategier med undertittelen på vei mot tilpasset opplæring. Boken er skrevet med basis i erfaringene fra dette prosjektet og er tenkt å være en kilde til inspirasjon, kunnskapspåfyll og motivasjon i arbeidet med tilpasset opplæring.
Denne uken har jeg valgt å se på oppgaven med å ta for seg de åtte forskjellige læringsstilene, og se hvilke digitale ressurser som skulle kunne møte behovene innen hver enkelt av dem. 

Den språklige intelligens (lese, lytte, snakke, samtale, spørre, skrive)
Aktivitet: Lage skoleavis og bruke, tekstbehandling og Microsoft Publisher eller annet verktøy for avisproduksjon.
Den logisk-matematiske intelligens (eksperimentere, leke med tall, utforske, spille spill, løse problemer, trekke egne slutninger)
Aktivitet: Geonext, konstruere og utforske geometriske figurer Geogebra regneark og algebra, passer fra barnetrinn til universitetsnivå. Dragonbox, algebraspill som fremmer matematisk tenking
Den romlig-visuelle intelligens (visualisere, tegne, skrible, designe, bruke farger, forme)
Aktivitet: Lage tankekart i iMindmap eller Edraw
Den musikalske intelligens (synge, bevege seg, spille instrumenter, lytte til melodier)
Aktivitet: Singstar, lage egne musikkvideoer med musikk, sang og dans og redigere i for eksempel Windows Moviemaker, Audacity eller GoldWave
Den personlige intelligens (være for seg selv, ta egne valg, sette egne mål, reflektere, være metakognitiv, stille spørsmål)
Aktivitet: Finne temaer å forske på, bruke nettet, skrive logg og eventuelt publisere på blogg
Den sosiale intelligens (uttrykke seg i gruppe, undervise andre, samarbeide, kommunisere, sammenligne, intervjue)
Aktivitet: Prosjektarbeid, lage podcaster, bruke Power Point, Prezi eller andre presentasjonsverktøy.
Den kroppslig-kinestiske intelligens (oppleve med hele kroppen, bevege seg, spille rollespill, drive med drama)
Aktivitet: Lage skuespill, sketsjer og ta opp film, redigere i Windows Moviemaker
Den naturalistiske intelligens (eksperimentere, klassifisere, utforske, skape orden i kaos, stille spørsmål)
Aktivitet: Samle planter og insekter ute og ta med inn for klassifisering ved bruk av for eksempel ”Den virtuelle floran”

Det å være bevisst på elevenes forskjellige læringsstiler er viktig i planleggingen av undervisningen. Alle elever har etter opplæringsloven krav på tilpasset opplæring på sitt nivå. "Tilpasset opplæring er ikke et mål, men et virkemiddel for læring. Alle elever skal i arbeidet med fagene møte realistiske utfordringer og krav de kan strekke seg mot, og som de kan mestre på egen hånd eller sammen med andre. Elevene har ulike utgangspunkt og ulike behov i arbeidet med de nasjonalt fastsatte kompetansemålene." (St. meld 16)
Når vi tar i bruk varierte undervisningsformer sørger vi for motivasjon og mestring hos elevene. Gjennom å ta i bruk digitale læringsressurser gir vi oss selv som lærere og elevene gode verktøy i arbeidet med tilpasset opplæring.

 Kilder:

Bunting, M, Lund, T. S. 2006, MiLL - På vei mot tilpasset opplæring, Oslo, Pedlex Norsk Skoleinformasjon

St. meld nr:16 (2006-2007). (2007). ...og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring. Hentet fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/stmeld-nr-16-2006-2007-/6/3/4.html?id=441463


1 kommentar:

  1. Hei Lena!
    Du har skrive eit grundig og interessant blogginnlegg om korleis ein som lærar kan ta i bruk dei ulike læringsstilane i undervisninga

    Eg er einig med deg at bruk av varierte undervisningsformer kan resultere i auka motivasjon og meistring hjå elevane. I tillegg til kateterundervisning og kunnskap basert på pugging, kan ein variere undervisnga med ulik måtar å undervise på til dømes bruk digitale tankekart. Digitale tankekart som kan fungere som ei god avveksling for dei elevane som slit med å hugse alt på rams.Gardner,1985 hevdar at ikkje alle lærer på same måte. Dermed kan ikkje skulen favorisere berre ein eller to undervisningsformer(Gardner, 1985)

    Lykke til med eksamen!

    Kari



    Bibliografi: Gardner, Howard E. Frames of Mind: The theory of multiple intelligences. Basic books, 1985

    SvarSlett