Når vi bruker begrepet vurdering i skolen i dag dreier det
seg om formativ og summativ vurdering. Den summative vurderingen er den vi
kanskje er mest vant med fra egen skolegang. Dette er den avsluttende prøven etter
et kurs eller skoleår. Den viser hva vi har lært. Trude Slemmen kaller denne
type vurdering ”post mortem” i sin bok ”Vurdering for læring”. Dermed ikke sagt
at vi ønsker å avskrive den summative vurderingen. Det som er viktig er at vi
bruker tid på den formative vurderingen, eller underveisvurderingen. Det er her
eleven har en mulighet til å utvikles, blir metakognitiv og får gode verktøy
til å ta med seg videre.
Det er flere forhold som må være til stede i et slikt
arbeid. Målene for læringen må være tydelige for eleven, i tilegg skal eleven
vite hva som er kriteriene for et godt arbeid. Disse kriteriene kan elevene
være med på å utarbeide selv. Tilbakemeldingene som gis underveis skal være konstruktive
og gi eleven informasjon om hva som trengs for å komme videre. Eleven skal også
selv kunne vurdere sitt arbeid opp mot kriteriene. Et annet viktig forhold i
vurderingsarbeidet er dokumentasjon.
Her kommer de multimodale tekstene inn som et godt egnet
hjelpemiddel. Elevene kan selv dokumentere arbeidet med hjelp av digitale
kameraer og mobilkamera. Bildene kombineres med tekst, lyd, film eller musikk
og utgjør en dokumentasjon over arbeidsprosessen.
Multimodale tekster kan også utgjøre sluttproduktet i et
elevarbeid. En Power Point presentasjon kan være en god støtte til en fremføring.
Men det finnes mange andre verktøy som kan være med på å skape motivasjon hos
elevene. Elevene kan ta i bruk forskjellig type verktøy for animasjon og
digitale fortellinger. Elevene selve sitter ofte inne med kompetanse og
kjenneskap til forskjellige verktøy, og det vil da være svært motiverende om de
kan ta disse i bruk i skolesammenheng. Elevene kan holde kurs for medelever i
bruk av et verktøy de kjenner og mestrer.
I egen praksis har jeg tatt i bruk to enkle verktøy til
produksjon av animasjon. Begge er gratis og finnes ofte allerede på maskiner
med Windows. Det er Paint og Windows Moviemaker. Elevene har da fått starte opp
med å lage en kort animasjonsfilm med en ball som spretter. Paint egner seg
godt til dette med ferdige figurer som lett kan klippes ut og flyttes for
eksempel oppover og nedover. Her lærer elevene noen grunnleggende prinsipper
for animasjon. For å få et godt resultat må formålet flyttes så lite som mulig
mellom bildene. Jo flere bilder en har tålmodighet til å lage desto bedre resultat.
De lærer å gi de forskjellige bildene navn slik at de legger seg i riktig
rekkefølge og de lærer gjenbruk av bilder, når en bevegelse gjentar seg. De kan
også lage figurer i papp og bruke digitalkamera til å ta bilder. Figurer i
plastelina er også morsomt å bruke og lette å bevege.
I denne ukens leksjon fikk vi velge mellom tre tema, og lage
en animasjonsfilm eller tegneserie på dette. Jeg valgte å lage en film som
forklarer formelen for å regne ut arealet i en trekant. Det er lett å bli ivrig
og ”gå rett på”, men det er helt nødvendig å lage et manuskript og en dreiebok.
Jeg valgte å bruke Paint og et annet gratis verktøy som er velegnet å bruke i
digitale fortellinger, nemlig Photo Story.Her kan du se hvordan resultatet ble.
Kilde:
Slemmen, Trude, 2010, Vurdering
for læring i klasserommet, Oslo, Gyldendal Akademisk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar