tirsdag 5. februar 2013

Digitale multimodale tekster og vurdering for læring




Når vi bruker begrepet vurdering i skolen i dag dreier det seg om formativ og summativ vurdering. Den summative vurderingen er den vi kanskje er mest vant med fra egen skolegang. Dette er den avsluttende prøven etter et kurs eller skoleår. Den viser hva vi har lært. Trude Slemmen kaller denne type vurdering ”post mortem” i sin bok ”Vurdering for læring”. Dermed ikke sagt at vi ønsker å avskrive den summative vurderingen. Det som er viktig er at vi bruker tid på den formative vurderingen, eller underveisvurderingen. Det er her eleven har en mulighet til å utvikles, blir metakognitiv og får gode verktøy til å ta med seg videre.
Det er flere forhold som må være til stede i et slikt arbeid. Målene for læringen må være tydelige for eleven, i tilegg skal eleven vite hva som er kriteriene for et godt arbeid. Disse kriteriene kan elevene være med på å utarbeide selv. Tilbakemeldingene som gis underveis skal være konstruktive og gi eleven informasjon om hva som trengs for å komme videre. Eleven skal også selv kunne vurdere sitt arbeid opp mot kriteriene. Et annet viktig forhold i vurderingsarbeidet er dokumentasjon.   
Her kommer de multimodale tekstene inn som et godt egnet hjelpemiddel. Elevene kan selv dokumentere arbeidet med hjelp av digitale kameraer og mobilkamera. Bildene kombineres med tekst, lyd, film eller musikk og utgjør en dokumentasjon over arbeidsprosessen.
Multimodale tekster kan også utgjøre sluttproduktet i et elevarbeid. En Power Point presentasjon kan være en god støtte til en fremføring. Men det finnes mange andre verktøy som kan være med på å skape motivasjon hos elevene. Elevene kan ta i bruk forskjellig type verktøy for animasjon og digitale fortellinger. Elevene selve sitter ofte inne med kompetanse og kjenneskap til forskjellige verktøy, og det vil da være svært motiverende om de kan ta disse i bruk i skolesammenheng. Elevene kan holde kurs for medelever i bruk av et verktøy de kjenner og mestrer.
I egen praksis har jeg tatt i bruk to enkle verktøy til produksjon av animasjon. Begge er gratis og finnes ofte allerede på maskiner med Windows. Det er Paint og Windows Moviemaker. Elevene har da fått starte opp med å lage en kort animasjonsfilm med en ball som spretter. Paint egner seg godt til dette med ferdige figurer som lett kan klippes ut og flyttes for eksempel oppover og nedover. Her lærer elevene noen grunnleggende prinsipper for animasjon. For å få et godt resultat må formålet flyttes så lite som mulig mellom bildene. Jo flere bilder en har tålmodighet til å lage desto bedre resultat. De lærer å gi de forskjellige bildene navn slik at de legger seg i riktig rekkefølge og de lærer gjenbruk av bilder, når en bevegelse gjentar seg. De kan også lage figurer i papp og bruke digitalkamera til å ta bilder. Figurer i plastelina er også morsomt å bruke og lette å bevege.
I denne ukens leksjon fikk vi velge mellom tre tema, og lage en animasjonsfilm eller tegneserie på dette. Jeg valgte å lage en film som forklarer formelen for å regne ut arealet i en trekant. Det er lett å bli ivrig og ”gå rett på”, men det er helt nødvendig å lage et manuskript og en dreiebok. Jeg valgte å bruke Paint og et annet gratis verktøy som er velegnet å bruke i digitale fortellinger, nemlig Photo Story.Her kan du se hvordan resultatet ble.






Kilde:
Slemmen, Trude, 2010, Vurdering for læring i klasserommet, Oslo, Gyldendal Akademisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar