tirsdag 15. januar 2013

Utfordringer og muligheter med bruk av nettsamfunn i undervisningen




I ukens oppgave ved DKL 102 studiet har vi fått i oppgave å melde oss inn i tre forskjellige nettsamfunn. Et av disse var obligatorisk, Del og bruk. Dette var et nettsamfunn jeg ikke var kjent med fra før men oppdaget raskt at det var meget relevant og interessant å være medlem her. Jeg meldte meg raskt inn i en gruppe, ”Omvendt undervisning”, et norsk uttrykk for ”flipping the classroom”. De samme forholdene som påvirker meg til å ta dette i bruk er overførbart til mine elever. Jeg blir styrt av min motivasjon og mine interesser. Hvis jeg skal introdusere et slikt sosialt nettverk i en undervisningssammenheng vil det være større sjanse for suksess hvis jeg sørger for at det første elevene ser er noe som engasjerer de. At de kan se at dette er et verktøy som er relevant for de og som de kan ha nytte og glede av. Det skal være noe som setter i gang tankevirksomheten og stimulerer kreativiteten. Jeg kommer sikkert til å utforske dette nettsamfunnet videre i fremtiden og finne nye grupper jeg kan melde meg inn i. Her kan jeg lese andres erfaringer og etter hvert dele mine egne.
Når det gjelder de andre to er jeg allerede medlem i flere nettsamfunn, hvert fyller sin funksjon. Jeg har vært medlem av Facebook mer eller mindre siden starten. I begynnelsen var det ikke mye å hente her siden mange på min egen alder nølte med å melde seg inn. Men dette har forandret seg og i nå har jeg flere grupper med venner på Facebook som jeg holder kontakten med. Primært har jeg brukt dette til sosial aktivitet men jeg bruker det også i studiesammenheng. Klassen min på NGLU-studiet har en gruppe hvor vi diskuterer fag og annet. I forbindelse med en eksamen ble det laget en gruppe kvelden i forveien hvor vi drillet hverandre på spørsmål fra pensum. Spørsmålene haglet i over to timer og det var utrolig effektivt.
Det tredje nettsamfunnet jeg er medlem i er Google+. Her ble jeg medlem i forbindelse med DKL-studiene, og det fyller en annen funksjon. Jeg ser at google docs er et veldig godt samskrivingsverktøy og jeg liker at blogginnleggene fra mine gruppers medlemmer vises fortløpende. Hangouts har jeg ikke prøvd ut i noen større grad men ser at det også er nyttig verktøy.
Det kommer stadig nye plattformer og medier, og jeg tror at brukerne selv er med på å luke ut de som ikke er gode og som ikke er til nytte for oss. Når vi tar i bruk sosiale mediene i undervisningen er det viktig å ha fokus på nettsikkerhet og nettetikette. Digital mobbing er en stor utfordring i dagens samfunn og her må vi som lærere være bevisste og oppmerksomme. I ukens oppgavetekst var det et godt sitat fra Norskboka.no, skrevet av Leif Harbo som jeg føler oppsumerer bruken av sosiale nettverk i undervisningen; ”Disse verktøyene er, slik jeg ser det, ikke noe du primært lærer elevene å bruke. Du starter med å anvende dem selv, og siden du selv opparbeider deg erfaring i hvordan de fungerer for deg i din læringsprosess, deler du noe av denne erfaringen med elevene dine.”
Leif Harboe, 2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar