Hva legger vi i disse to begrepene? Jeg føler at i samme
takt som de sosiale nettarenaene utvikler seg og nye kommer på banen har
behovet for nettvett også forandret seg, slik at digital dømmekraft er et mer
dekkende begrep. Det holder ikke lengre med en liste med regler for oppførsel
på nettet. Det er selve tenkemåten rundt nettsikkerhet som avgjør om elevene er
rustet med en digital dømmekraft. Vurderinger må gjøres underveis i det de
beveger seg ut i det digitale landskapet. Det er et paradoks at vi lærer
elevene om at de skal være helt anonyme på nett. Ikke etterlat noe som du kan
spores opp etter. Den samme kunnskapen blir nå, av noen, benyttet til å krenke medelever
på nett. Terskelen for å si noe stygt eller krenkende synker når en ikke står
ansikt til ansikt med vedkommende. Noen vil kanskje hevde at mobbing er noe som
har forekommet i alminnelige tider og det må vi bare leve med. Det stemmer nok
til en viss grad, men den digitale mobbingen er råere, mer direkte og sårer
hardere nettopp fordi den er anonym. Den som blir mobbet kan sikkert ha en
anelse om hvem som står bak, men sikker kan man ikke være.
Voksne er dårlige forbilder i denne sammenhengen. Vi ser det
ofte i åpne forum på nett og i kommentarfeltet etter nyheter på nettaviser.
Usakelige kommentarer og personangrep forekommer ofte. Muligheten til å
kommentere anonymt er blitt strammet inn, men de mest ekstreme lager seg falske
profiler og fortsetter som føre. Muligheten til å spore de opp finnes der, men
spørsmålet er hvor mange som bruker tid på det. I mellomtiden ser den oppvoksende
generasjonen at det er ”akseptert” adferd.
I dette innlegget utfordrer Petter Bae Brandtzæg (seniorforsker
hos Sintef og innehar en PhD i medier og kommunikasjon) blant annet Redd Barna
til å fjerne punktet med anonymitet fra sine nettvettregler.
” Jeg
mener barn og unge gjør mer gjennomtenkte valg når de får lov til å være seg
selv, også på Internett. Dette skal imidlertid ikke forveksles med
løssluppenhet med tanke på personvern. Barn må også kunne lære seg regler og
måter å sikre seg og sitt personvern på, men oppfordret anonymitet uansett, er
en dårlig løsning som verken er i takt med dagens teknologiutvikling og dagens
bruk av Internett. La oss slippe nettvettregler til besvær.”
Dette innlegget ble skrevet allerede i 2009 og Redd Barna
har i dag ikke med punktet om total anonymitet i sine nettvettregler.
Det er her den digitale dømmekraften trer inn. Vi kan ikke forvente oss at elevene skal
klare å ta alle perspektiv og se alle tenkte scenarioer som nettbruken deres
kan resultere i. Men med gode diskusjoner i klasserommet og aktuelle eksempler
som elevene kan relatere til kan vi sette i gang tankeprosessene slik at
elevene får styrket og utviklet sin digitale dømmekraft. I denne sammenhengen
sier det seg selv at vi som lærere ikke kan velge bort å engasjere oss i
sosiale media. Det er et felt som er i rask utvikling, men hvordan skal jeg som
lærer kunne forklare farene ved å sende nakenbilder av seg selv med SnapChat,
hvis jeg ikke vet hva det er eller hvordan det fungerer?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar