torsdag 4. april 2013

RSS hva er det? Og hvordan kan jeg ta det i bruk i skolen?



Selve begrepet står for Really Simple Syndication. Du har sikkert sett disse oransje symbolene i blogger og i nettaviser. Med denne funksjonen kan du abbonnere på nyheter og blogginnlegg fra dine favoritt blogger eller nettaviser. Hvis en har mange blogger en følger er det meget tidsbesparende å abbonnere på disse. I stedenfor at du skal klikke deg inn I hver enkelt blogg for å sjekke hva som er nytt der, får du nye innlegg automatisk I en egen leser. Denne funksjonen finnes for eksempel I Microsoft Outlook, eller du kan laste end en gratis leser. Eksempel på slike gratis lesere er Sharp Reader, og Feed Reader.

Så snart du har funnet deg en leser du liker og registrert deg, kan du begynne å legge inn dine abbonnement.

I undervisningssammenheng er dette også interessant. Hvis elevene bruker blogger til å publisere oppgavene sine I, kan det være lurt å la de abbonnere på hverandres blogger. Hvis det er et spesielt tema man arbeider med I klassen kan elevene få I oppgave å følge med på nyheter om nettopp dette tema.

Hvis skolens lærere I tilegg bruker blogg aktivt I de forskjellige fagene vil det være nyttig for både foreldre og elever å abbonnere på disse.

Et annet aspekt er kildekritikk og gode nettsteder. Når vi som lærere introduserer gode nettsteder for elevene blir de vant til å finne informasjon andre steder enn for eksempel google. Det er viktig at vi gjør elevene oppmerksomme på hvor de kan finne forkjellig type informasjon på nettet.

I denne ukens nettleksjon ble det nevnt flere alternative steder for søk av fagstoff, blant annet, en av mine favoritter, Store Norske Leksikon. Dette er et nettleksikon som blir skrevet og redigert av fagfolk innen respektive fagområde. Andre nettsteder som ble nevnt var Encyclopedia Brittanica og Google Scholar. Encyclopedia Brittanica har også utviklet en app rettet mot barn som gjør det enda mer tilgjengelig å finne relevant informsjon. Innholdet er også krydret med filmer og spill som fremmer læring. Det finnes mange fler og det er uansett viktig at vi hjelper elevene å identifisere hvilke som egner seg for hvilket formål.

En interessant øvelse er å la elevene søke på et ord eller begrep I forskjellige søkemotorer og så la de vurdere funnene. Elevene bør også gjøres oppmersomme på de mekanismer som sørger for at noen søkeresultat legger seg øverst blandt treffene. Det ikke nødvendigvis slik at de er de beste. Det er anslått at kun 15% blar videre til side to I søkene sine og kun 1% blar videre til siden 3.

Store Norske Leksikon - http://snl.no/
Google Scholar - http://scholar.google.no/
Encyclopedia Brittanica - http://www.britannica.com/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar