Selve begrepet står
for Really Simple Syndication. Du har sikkert sett disse oransje
symbolene i blogger og i nettaviser. Med denne funksjonen kan du
abbonnere på nyheter og blogginnlegg fra dine favoritt blogger eller
nettaviser. Hvis en har mange blogger en følger er det meget
tidsbesparende å abbonnere på disse. I stedenfor at du skal klikke
deg inn I hver enkelt blogg for å sjekke hva som er nytt der, får
du nye innlegg automatisk I en egen leser. Denne funksjonen finnes
for eksempel I Microsoft Outlook, eller du kan laste end en gratis
leser. Eksempel på slike gratis lesere er Sharp Reader, og Feed
Reader.
Så snart du har funnet
deg en leser du liker og registrert deg, kan du begynne å legge inn
dine abbonnement.
I undervisningssammenheng
er dette også interessant. Hvis elevene bruker blogger til å
publisere oppgavene sine I, kan det være lurt å la de abbonnere på
hverandres blogger. Hvis det er et spesielt tema man arbeider med I
klassen kan elevene få I oppgave å følge med på nyheter om
nettopp dette tema.
Hvis skolens lærere I
tilegg bruker blogg aktivt I de forskjellige fagene vil det være
nyttig for både foreldre og elever å abbonnere på disse.
Et annet aspekt er
kildekritikk og gode nettsteder. Når vi som lærere introduserer
gode nettsteder for elevene blir de vant til å finne informasjon
andre steder enn for eksempel google. Det er viktig at vi gjør
elevene oppmerksomme på hvor de kan finne forkjellig type
informasjon på nettet.
I denne ukens nettleksjon
ble det nevnt flere alternative steder for søk av fagstoff, blant
annet, en av mine favoritter, Store Norske Leksikon. Dette er et
nettleksikon som blir skrevet og redigert av fagfolk innen respektive
fagområde. Andre nettsteder som ble nevnt var Encyclopedia
Brittanica og Google Scholar. Encyclopedia Brittanica har også
utviklet en app rettet mot barn som gjør det enda mer tilgjengelig å
finne relevant informsjon. Innholdet er også krydret med filmer og
spill som fremmer læring. Det finnes mange fler og det er uansett
viktig at vi hjelper elevene å identifisere hvilke som egner seg for
hvilket formål.
En interessant øvelse er
å la elevene søke på et ord eller begrep I forskjellige
søkemotorer og så la de vurdere funnene. Elevene bør også gjøres
oppmersomme på de mekanismer som sørger for at noen søkeresultat
legger seg øverst blandt treffene. Det ikke nødvendigvis slik at de
er de beste. Det er anslått at kun 15% blar videre til side to I
søkene sine og kun 1% blar videre til siden 3.
Sharp Reader-
http://www.sharpreader.net/
Feed Reader -
http://www.feedreader.com/
Store Norske Leksikon -
http://snl.no/
Google Scholar -
http://scholar.google.no/
Encyclopedia Brittanica -
http://www.britannica.com/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar