søndag 17. mars 2013

Planlegging av en spilleøkt






Jeg ønsker å gjennomføre en spilløkt på 5. trinn. Spillet som skal spilles er algebraspillet Dragonbox+. Jeg ønsker at elevene skal sitte sammen i en mindre gruppe på fem elever. Dette spillet kan spilles på Ipad, Android, Mac og Windows. I denne spilleøkten ønsker jeg å bruke Ipader. Dette gjør det lettere for elevene å flytte seg rundt bordet og samarbeide om hvordan oppgavene skal løses. Denne spilleøkten skal være en stasjon i forbindelse med stasjonsundervisning. 

Før timen har jeg skrevet ut heftet med tips og råd om spillet, slik at det ligger en kopi tilgjengelig på spillebordet. I denne økten ønsker jeg at elevene skal finne ut av hvordan spillet virker og mestre de enkleste prinsippene innen algebra, de skal få en forståelse for relasjonen mellom de to sidene i en ligning og at hvis en legger til noe på den ene siden så må det samme legges til på den andre. Dette tilsvarer det første nivået i spillet. I heftet med råd og tips tilsvarer dette de to første reglene. 

I begynnelsen av timen vil jeg vise elevene hvordan de kan navigere i spillet og hvilke funksjoner som finnes. Jeg vil oppfordre til å lese instruksjonene som blir gitt underveis nøye, i tilegg til å oppmuntre de til å samarbeide og diskutere løsninger sammen på gruppen. Etter at de har spilt seg ferdige med det første nivået, skal de skrive en kort spilleanmeldelse i loggbøkene sine om hvordan de opplevde spillet og hvordan de ville forklart reglene med egne ord for de oppgavene de løste. 

På nettsiden Dataspill i skolen, finnes det mange gode råd og ideer til hvordan man kan ta i bruk dataspill i undervisningen både pedagogiske spill og ikke-pedagogiske. 

2 kommentarer:

  1. Hei! Så kjekt å lære om eit nytt spel. Det ser ut som du har reflektert og forberedt deg godt til speleøkta, og då er utgangspunktet for ein vellukka time lagt. Eit spel om algebra skulle eg gjerne ha blitt introdusert for då eg gjekk på skule. Algebra har ikkje vore mi sterkaste side, men kanskje hadde det vore annaleis dersom me fekk lære det på denne måten. Vi brukte faktisk spel i mattetimane me også, men det var kortspel, me spelte casino.

    Eg ser at du skal bruke ipad til spelinga. Er dette noko som skulane har tilgjengeleg eller baserar du deg på at elevane har eige utstyr? Lurt at dei skal skrive logg medan dei held på, då blir dei nøydde å reflektere litt rundt spelinga.

    Dataspill i skolen er ei fin side, som eg og brukte litt i arbeidet med blogginnlegget mitt. Så greit å ha ei slik ressursside, som ein kan hente inspirasjon og støtte frå. Må til slutt føye til at linken ikkje ser ut til å fungere.

    SvarSlett
  2. Hei og takk for koselig kommentar Ingrid!
    Fint at du sa i fra om linken, nå skal det være i orden. Jeg skulle også ønske at jeg hadde hatt et spill som DragonBox på skolen. Jeg har nettopp skrevet ferdig bacheloroppgave om dette spillet. Jeg har testet det ut på en klasse med 6-åringer, de greide det, alle sammen. Det var her i Kiev og alle hadde egne Ipader, men spillet finnes nå for windows også! Dessuten har det kommet en ny versjon med enda vanskeligere oppgaver, den kan du lese om her: http://www.aftenposten.no/kultur/Leker-seg-gjennom-mattepensum-7193134.html#.UYs3M8p6FS5

    SvarSlett