Aksjonslæring er et begrep som stadig oftere forekommer i
forskjellige sammenheng. Metoden baserer seg på sosiokulturell læringsteori og
man fremhever ofte prinsippet med ”Learning by doing” fra teorien til Dewey. I
bedrifter og organisasjoner brukes metoden for å iverksette endring, men
istedenfor å bruke tid og ressurser på kartlegging og rapportering av
situasjonen, velger man et område hvor man ønsker endring. Metoden forutsetter
at en kjenner egen organisasjon godt. Fordelen med å bruke slike metoder er at
endringer skjer nedenfra og opp, dette fører lettere til eierskap, motivasjon
og engasjement slik at alle arbeider aktivt mot nye
løsninger.
Skolen som organisasjon er i stadig endring
og utvikling, det er derfor viktig å ha gode strategier og verktøy
tilgjengelige. Vi må sikre at endring skjer ut fra refleksjon og begrunnelser.
Tom Tiller lanserte på 1990-tallet begrepet ”Kenguruskolen” hvor man hadde en
tendens til å kaste seg over nye metoder uten å reflektere over hvorfor og uten
å ha en plan.
I St.meld. nr. 16 (2001-2002)
punkt 3.6 har man definert følgende fem kompetanser som skal utvikles i
lærerutdanningen.
• Faglig kompetanse
• Didaktisk kompetanse
• Sosial kompetanse
• Yrkesetisk kompetanse
• Endrings- og utviklingskompetanse
Aksjonslæring er et godt redskap i utviklingen av
endrings- og utviklingskompetansen.
Postholm og Jacobsen lanserte i 2011
aksjonslæringssirkelen inspirert av Engeströms ekspansive læringssirkel fra
2001.
Aksjonslæringssirkelen (Postholm&Jacobsen, 2011, s.18) |
I denne modellen ser vi at det å reflektere over egen
praksis, stille spørsmål og prøve ut ny teori er en kontinuerlig prosess. Det
forutsetter også en åpenhet og vilje til å dele sine erfaringer i klasserommet
slik at andre kan tilgodegjøre seg kunnskapen. Dette kan nok virke skremmende
for noen, men hvis dette er en naturlig del av en organisasjons praksis vil det
på sikt bli ufarliggjort.
Lesson study er en metode som systematisk tar for seg
endring av praksis i klasserommet. I praktikken er det slik vi arbeider når vi
under utdanningen er ute i praksis. Planlegging av undervisningen skjer i
samråd med praksislærer som så observerer undervisningsøkten, i etterkant
analyserer man hvilke konsekvenser de forskjellige valgene hadde og kan komme
med innspill til forandringer. I praksis bruker vi egne skjema for
bevisstgjøring av de valgene vi tar, vi fokuserer på overganger og
avslutninger, metodevalg, elevenes forkunnskaper, tydeliggjøring av mål for
økten og tidsbruk, kort sagt vi strever etter den perfekte undervisningsøkten. Observasjonen
av økten gjennomføres av praksislærer og eventuelle medstudenter. Etter økten analyserer
man undervisningsøkten, dokumenterer i en logg hva som fungerte og hva som kan
gjøres bedre og eventuelt hva som kan fungere. Så fortsetter prosessen i
planleggingen med en ny økt som da med hjelp av erfaringene fra den forrige
skal gi oss et bedre resultat.
Når man er i en utdanningssituasjon er dette en naturlig
måte å arbeide på, vi har en naturlig assymetri mellom studenten og
praksislæreren. Det er vanlig å hente in eksterne fagspesialister hvis en skal
benytte seg av denne metoden på en skole.
Kilder:
Postholm, M.B., og Jacobsen,
D.I. 2011, Læreren med forskerblikk. En
innføringsbok i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand,
Høyskoleforlaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar