lørdag 27. april 2013

Prosjektarbeid i skolen – fra idé til produkt

Prosjektarbeid er en arbeidsform vi møter i mange sammenheng i livet, og derfor en viktig ferdighet elevene må lære og erfare. Elever som blir vant til å bruke prosjektarbeid som læreform stiller sterkere i videre studier og etter hvert i arbeidslivet. Men for at dette skal fungere må vi som lærere tilrettelegge arbeidet og utruste elevene med riktige verktøy. I Andersen og Schwencke blir det fremhevet fem hovedprinsipper.

  • Problem 
  • Deltakelse 
  • Samarbeid
  •  Erfaring 
  • Refleksjon 

Jeg vil her gjøre kort rede for det mest sentrale ved disse begrepene:
Problem: Det å lage en god problemstilling gjør at arbeidet i prosjektet går lettere. Det må være tydelige mål underveis og formålet med prosjektet er noe man må ha med seg hele tiden i prosjektarbeidet. Et formål kan være å tilegne seg kunnskaper innen et spesifikt område eller for eksempel å produsere et produkt.

Deltakelse: Deltakelse i prosjektarbeid skaper selvstendighet hos deltakerne. Arbeidet går på deltakernes egne premisser. Denne formen for deltakelse er også med på å forme elevenes demokratiske dannelse.

Samarbeid: Å samarbeide er en sosialiseringsprosess hvor elevene dels lærer å respektere andres meninger. Og dels finner ut at de kan lære mer av hverandre. Det å lære bort noe til andre er en god måte å lære selv.

Erfaring: Når elevene skal lære noe nytt tar de i bruk kunnskaper og erfaringer de har fra før, disse blir bygget videre på med nye kunnskaper. Elevene må finne frem til denne kunnskapen selv, noe som gjør at elevene får et eierskap til den nye kunnskapen. Dette blir veldig tydelig når elevene for eksempel tar i bruk VØL-skjema. Slike skjema blir brukt i forkant og etterkant av et prosjektarbeid. Hva vet jeg?, hva ønsker jeg å vite?, og hva har jeg lært?.

Refleksjon: Refleksjonsprosessen henger tett sammen med foregående tema, erfaring. Dette ser vi også i forholdet med VØL-skjemaet. Det dreier seg både om refleksjon over resultatet eller produktet, og om refleksjon over selve arbeidsprosessen.

 Kilde: Andersen, E.S. og Schwencke, E. (2012) Prosjektarbeid - en veiledning for studenter. Bekkestua: NKI Forlaget

1 kommentar:

  1. Her har du fått med viktige momenter i en kortfattet og lettlest tekst, og man får med en gang tro på at prosjektarbeid virkelig er noe man burde ha mer av i skolen.

    I blogginnlegget fremstår prosjektarbeid som en utelukkende positiv arbeidsmåte, noe det nok er under de riktige forutsetningene. Dersom jeg skulle ha satt igang et prosjekt i en skoleklasse, ville jeg satt pris på å vite hva man skal gjøre, men kanskje også hva man ikke bør gjøre. Kanskje hadde det vært interessant å sett litt på potensielle fallgruver man bør passe seg for.

    SvarSlett